Brambora… nebo chcete-li náš mezikontinentální koráb. A proč jsme zrovna takle pojmenovali motorku? Protože Bavorákům se už prostě tak říká a hlavně ta naše motorka opravu tuhle zeleninu připomíná.

Jedná se v podstatě o obyčejné BMW R1150GS vyrobené koncem roku 2002, které prošlo vcelku bizardními úpravami. Upgrade původně povedeného seriového motocyklu byl nezbytný. Motorka totiž musí uvést celkově cca. 650 kg a to nejen po zpevněných cestách, ale i pustinami v Kazachstánu, Mongolsku nebo Peru a to s minimem závad. To je hergot dost a tak mě nezbývá, než si obléknout montérky a pustit se do práce.

 

A co jsme vlastně všechno mimo jiné upravovali?

 

VYZTUŽENÍ PODSEDLOVÉHO RÁMU

 

Podsedlový rám je pevný svařenec různých ocelových trubiček. Při silničních přesunech svoji funkci plní excelentně, ale zato v terénu při větším zatížení rád praská. Co s tím? Navařili jsme tam trojúhelníčky z trojky plechu, kde jen to šlo.
Výhoda – unese to i slona
Nevýhoda – zvýší se jeho hmotnost o cca 2 kila. Při naší zátěži je nám to stejně jedno 😉
Rám byl tedy vyztužen navařením ocelového plechu v nejcitlivějších místech. Upgradu se nevyhnulo ani horní uložení zadního tlumiče, a to v podobě výztuhy z 5 mm tlustého ocelového plechu.

 

NOSIČE KUFRŮ

Těžkou bagáž je potřeba na něco pověsit a to něco musí být dost pevné na to, aby odolalo i případným pádům nebo vibracím. Proto byly původní nosiče kufrů vyztuženy navařením ocelových tyček a to tak, aby byla celá konstrukce i přesto dobře rozebíratelná.
Nosič pro topcase byl vyroben jako hliníková plotna podepřená ocelovou konstrukcí. Ta je nezávislá na původním poddimenzovaném nosiči.

SPOJKA

Spojce jsme věnovali zvýšenou pozornost. Bylo to vůbec největší dilema ohledně úprav motorky. Originální, keramickou nebo odolnou vůči oleji?
Tento model motorky má totiž takovou „dětskou nemoc“, která může motorku úplně zastavit. Umastí-li se totiž jinak suchá spojka olejem nebo brzdovou kapalinou, je konečná… spojka klouže a ne a ne zabrat. Může se to stát buď prosakujícími gufery na motoru a převodovce, anebo netěsnícím spojkovým válečkem. Pomůže jediné: oprava těsnění a výměna spojkové lamely. Doma drahý řešitelný problém, mimo civilizaci neskutečně drahý téměř neřešitelný problém.
Po mnoha úvahách padla volba na spojkovou lamelu od firmy Siebenrock. Ta sice odolává oleji, ale při bezohledném „spojkování“ ráda mizí. Pak už je to pouze a jenom v rukách (ruce) řidiče. 🙂
Pozornost bylo zapotřebí věnovat i jiné „dětské nemoci“ těchto motorů. Tou nemocí je vstupní hřídel převodovky, která se ráda nechává ohlodávat od drážkového uložení spojkové lamely. Čím to je? Údajně to nastává při podtáčení motoru, kdy spojková lamela neobvykle vibruje. To by vcelku nevadilo. Horší je fakt, že lamela ve svém drážkovém uložení zasahuje pouze do cca 2/3 drážek na vstupní hřídeli převodovky. A co s tím?
Rozhodli jsme se následovat rad zahraničních cestovatelů a nechat si vyrobit nástavec pro vymezení drážkového uložení spojkové lamely. Nyní můžeme bezstarostně využívat zátahu od nižších otáček díky čipu řídící jednotky a odstraněnému katalyzátoru.

 

Y-SVOD

Vzhledem k faktu, že v odlehlejších krajinách člověk zřídka sežene kvalitní benzín, a je rád za vše co hoří a teče, přistoupili jsme k odstranění katalyzátoru. Ten byl nahrazen y-svodem, čili svařencem nerezových trubek od svodů ke koncovce výfuku. Super věc. Je to lehký (v našem případě přehlédnutelná výhoda) a motorka jde krásně odspoda. Doprovodné brumlání do výfuku a občasné „prdnutí“ člověku hned vykouzlí úsměv na tváři. 🙂

 

ČIP ŘÍDÍCÍ JEDNOTKY

Pro zvýšení dojezdu motocyklu jsme zvolili čip řídící jednotky od chlapíka jménem John Gemi. Uvidíme, jak se osvědčí. 🙂

 

BATERIE A DEMONTÁŽ ABS

Držíme se hesla, že v jednoduchosti je síla. A tak jsme se rozhodli demontovat ABS jednotku a motorku místo toho vybavit pancéřovými hadicemi. Brzdí to stejně, v motorce konečně „nekvičí“ žádný posilovač, ale ten duál, ten nám bude chybět.

Po ABS jednotce zbylo docela pěkné místo, tak akorát pro baterku. Takže původní baterie šla do věčných lovišť a místo po ABS obsadila fungl nová baterie Motobatt. Tato baterie má solidní parametry a především konektory po obou stranách. Napojili jsme tedy hlavní kabelový svazek na jednu stranu a ostatní elektro-příslušenství na stranu druhou. Po původní baterce nám tak zbyl krásný odkládací prostor. A hlavně, každé místo navíc se počítá. 😉

 

TLUMIČE

Další dilema nás čekalo ohledně volby tlumičů. Z finančních důvodů repasovat původní, anebo jít rovnou do nových? Zaujala nás nabídka výrobce YSS. Mají totiž tlumiče plně seřizovatelné a výškově nastavitelné s progresivními pružinami. Vybrali jsme si tlumiče pro verzi BMW R 1150 GS Adventure (má vyšší zdvihy) s tvrdšími pružinami. Ohromný rozdíl oproti původním tlumičům.

 

PADACÍ RÁMY JAKO NOSIČE

Z důvodu rozložení váhy zavazadel na motorce jsme nechali u Ládi Bartoše v Hradci Králové převařit původní padáky SW-Motech na případné nosiče pneumatik a další bagáže. Padáky jsou v horní části spojené trubkou, která slouží jako nosič pro mlhovky a případně podepře utržený baworácký zobák. S touto úpravou motorka z boku připomíná novější model. 🙂

ZVĚTŠENÁ NÁDRŽ

Na dlouhé cesty mimo civilizaci je potřeba být zásoben dostatečným množstvím benzinu. To lze řešit přídavnými kanystry. Ovšem asi se všichni shodneme na tom, že nejlépe se benzín převáží v nádrži. A pokud je ta nádrž dost velká, zajistí dobrý přejezd těch míst, kde o benzin nezavadíš. Nádrž o objemu 41 litrů jsme sehnali u výrobce motocyklových doplňků Touratech. Přišli jsme tak o fajnovou plechovou nádrž, ovšem získali originální dromedáří hrb. A protože byrokracie vládne světem, projevila se tato změna i v technickém průkaze vozidla. Nově tak vlastníme motorku béžové barvy.

KRATŠÍ KONCOVÝ PŘEVOD

BMW 1150 GS má strašně dlooooouhoooouuuu jedničku. Při zátěži kolem 650 kg a častými rozjezdy do kopce nebo v kolonách, to je pro spojku dost devastující skutečnost. Pokud by měla motorka řetěž, dám jednoduše větší rozetu a převodový poměr na zadním kole se zkrátí. Jak ale docílit kratších kvaltů s kardanem? Existuje jedna možnost a to nahrazení klasického koncového převodu za převod z R 850 R, který je v poměru 32/10.

Jednička je krásně krátká a dá se na ní jet bez spojkování rychlostí chůze. Pro ostatní kvalty ale platí, že motor při určitých rychlostech točí oproti originálnímu nastavení o 1000 ot/min víc. Cestovní rychlost tak stále zůstává nějakých 120 km/h, což nám absolutně vyhovuje.

PŘED A PO


Translate »